Je woning verkopen? Laat asbest je niet verrassen!

Proficiat, je gaat je huis verkopen! Je EPC attest en de keuring van je elektrische installatie heb je al op zak. Maar heb je ook aan het asbestattest gedacht?

Heeft je woning een bouwjaar van voor 2001 en staat je woning in Vlaanderen (dus niet in Brussel en Wallonië)? Dan heb je vanaf 23 november 2022 een asbestattest nodig. De verplichting geldt trouwens niet alleen voor woningen. Ook andere panden zoals bedrijfsgebouwen vallen onder de verplichting.

Wil je graag op korte termijn je woning verkopen? Wees dan snel, want het aantal deskundigen dat het attest kan afleveren, is voorlopig nog beperkt. Zonder het asbestattest kan de notaris de authentieke akte voor de verkoop van de woning niet verlijden. Goed om weten, als je een attest laat opmaken, is dit 10 jaar geldig.

Hoe geraak je aan een asbestattest?

Alleen gecertifieerde asbestdeskundigen inventarisatie mogen de inventarisaties uitvoeren.
De lijst kan je terugvinden op de website van de OVAM via https://ovam.vlaanderen.be/hoe-kan-ik-een-asbestattest-verkrijgen-.

De asbestdeskundige voert de asbestinventarisatie uit. Het onderzoek is niet destructief. Dit wil zeggen dat er geen muren afgebroken worden of zware werken voor nodig zijn. Wel zal de deskundige van verdachte materialen stalen nemen. Wanneer de resultaten bekend zijn, maakt de asbestdeskundige zijn verslag op en geeft hij de gegevens door aan OVAM.

Na de inventarisatie levert OVAM de asbestattesten af. De attesten kan je ook raadplegen via https://woningpas.vlaanderen.be/.

Asbest in huis, kan ik mijn woning nog verkopen?

Ja! Als blijkt dat er asbest in ja woning aanwezig is, dan zijn hier geen verdere verplichtingen aan verbonden. Net zoals bij de verplichte keuring van een elektrische installatie ligt de nadruk van het asbestattest op informeren van de koper, namelijk informatie geven over de aanwezigheid van asbest en de koper praktische informatie te geven over de verwijdering.

Wat gaat mij een asbestattest kosten?

Aan deze nieuwe verplichting hangt natuurlijk ook een kostenplaatje. Elke asbestdeskundige is vrij om zijn tarief te bepalen. De kostprijs is ook afhankelijk van het aantal staalnames dat nodig is. Daarnaast vraagt ook Ovam een vergoeding van 50 euro. De verwachting is dat de opmaak van een asbestattest al snel tussen de 300 en 600 euro zal liggen.

Het asbestattest

Ten laatste op het moment van de ondertekening van de onderhandse akte of overeenkomst (compromis) voor de overdracht van een toegankelijke constructie met risicobouwjaar, bezorgt u het asbestattest aan de koper. Geïnteresseerde kopers zullen het asbestattest al willen inzien bij het plaatsbezoek of vooraleer ze een bod uitbrengen. De verkoopovereenkomst zelf bevat volgende gegevens:
  • de vermelding dat de inhoud van het geldige asbestattest is meegedeeld aan de verwerver;
  • de datum en de unieke code van het asbestattest;
  • de samenvattende conclusie van het asbestattest.
Is de verkoopovereenkomst ondertekend vóór 23/11/2022? Dan moet u niet beschikken over een asbestattest en dient er dus ook niets opgenomen te worden in de authentieke akte. Werd de verkoopovereenkomst ondertekend na 23/11? Dan gaat de notaris na of een geldig asbestattest werd overhandigd aan de koper.
Als er geen geldig asbestattest beschikbaar is of tijdig aan de koper werd bezorgd, dan kan de koper de nietigheid van de verkoop inroepen.
 

En wat als het toch misloopt?

Als er bij een verkoop geen asbestattest is, riskeer je ingrijpende financiële en juridische gevolgen. De akte zal niet (of te laat) verleden worden waardoor je een schadevergoeding riskeert. De afwezigheid van het asbestattest kan zelfs leiden tot de nietigheid van de verkoop. Komt je klant naar aanleiding van een (ver)koop van zijn gezinswoning in een conflictsituatie terecht?

TIP: Zorg dat je zeker bent dat de deskundige een inventarisatie uitvoert voor het asbestattest. De deskundige moet beschikken over een procescertificaat. En u als opdrachtgever en de deskundige moeten samen een asbestattest opdrachtformulier ondertekenen om de afspraken duidelijk vast te leggen.

Met een globale rechtsbijstandsverzekering in je verzekeringsportefeuille kan je je hiertegen beschermen. Als je nog vragen hebt, aarzel dan niet om me te contacteren: bel Syndicus: 03/440 00 84; Verzekeringen: 03/448 00 00 of stuur een e-mail info@insurea.be
 
 

Documenten

Bron
https://www.euromex.be
https://ovam.vlaanderen.be/verkoop-gebouw